nedeľa 20. novembra 2011

Lisa McMann - V zajatí snov: Precitnutie


zdroj: fragment.sk
Autor: Lisa McMann
Názov: V zajatí snov: Precitnutie
Originálny názov: Wake
Séria: V zajatí snov (Dream Catcher)
Diel: prvý
Žáner: paranormálny, sny

Temné sny prichádzajú! Sedemnásťročná Janie sa noc čo noc dostáva do cudzích snov, ktoré odhaľujú odvrátenú stránku ľudského života. Janie sa nemôže nikomu zdôveriť - neuverili by jej a mysleli by si, že sa zbláznila. A tak žije so svojou schopnosťou ako s prekliatím, ktoré nedokáže ovládať. Raz sa Janie prepadne do nočnej mory, z ktorej jej stuhne krv v žilách - prvý raz nezostáva v niečej zvrátenej duši len pozorovateľkou, ale stáva sa aj účastníčkou...
(Oficiálna anotácia z fragment.sk)

Vydavateľstvo:  Fragment
Jazyk: slovenský
Rok vydania:
Dátum čítania: 11.11 - 15.11.2011

Prvé dojmy: škoda, že to je také krátke, chcelo by to ďalší diel

zdroj: weheartit.com
Janie to nemá ľahké. Jej matka je alkoholička, ktorá sa nestará o nič iné len o alkohol a tak je Janie nútená starať sa o seba, matku aj celú domácnosť sama. A aby to nebolo všetko, od svojich ôsmich rokov, ak v jej okolí niekto zaspí, ona sa mu prepadne do sna. Bez ohľadu na to, aký sen to je. Obyčajný, erotický či násilná nočná mora. A najhoršie pre ňu je, že sa nemôže nikomu zdôveriť, lebo by jej nikto neveril.

Celkové dojmy
Knižka sa mi veľmi páčila. Ten nápad je úžasný, desivý, ale úžasný. Najviac desivé boli niektoré nočné mory, ktoré si hlavná hrdinka musela prežiť. A všetky si ich pamätala. Na rozdiel od väčšiny snívajúcich. Trošku ma zarážalo, že sa nepokúsila zmeniť svoju matku. Presvedčiť ju, aby prestala piť a podobne. Predsa len, by som čakala aspoň náznak pokusu. Ale budiž, mohla sa s tým zmieriť a nechať to tak, lebo to tak bolo jednoduchšie.
Mrzelo ma, že to bolo také kratučké. Keby som to nezačala čítať počas čítania inej knihy, tak by som ju zhltla za jedno popoludnie. A vzhľadom na to, že v slovenčine ďalšie diely ešte nevyšli, tak si na pokračovanie budem musieť počkať.
Trochu mi vadilo, že autorka až príliš pchala do takmer každého sna, ak to nebola vyslovene nočná mora, príliš veľa sexu. Neviem si predstaviť, že všetci snívajú len o tom. Aj keď si to zrovna nepamätáme. Nie je totiž všetko len o sexe.

Preklad a štýl písania
zdroj: weheartit.com
Preklad bol úplne normálny. Žiadne vyčnievajúce nezmysly. Čítalo sa to ľahko a rýchlo.
Čo pre mňa predstavovalo trochu problém bolo časové usporiadanie. Autorka text členila podľa času. Niekedy medzi odsekmi ubehlo len pár sekúnd a niekedy celé dni. Ja som bohužiaľ mala tendenciu časové údaje preskakovať a potom som sa k nim musela vracať, aby som si ujasnila koľko času vlastne ubehlo. To by som však označila za môj problém a nie knižný.
Dej, ktorý sa odohrával v snoch sa zo začiatku odlišoval iným typom písma, no neskôr asi v dvoch prípadoch to bolo písané normálnym písmom, takže som bola chvíľku zmätená. No rýchlo som si to ujasnila a už som sa nespoliehala na iné písmo.

Postavy
zdroj: weheartit.com
Janie – sedemnásťročné dievča, ktoré bolo nútené rýchlo dospieť. Myslím si, že vzhľadom na okolnosti sa postava správala reálne až na už vyššie spomenutú absenciu akéhokoľvek pokusu o nápravu matky. Nemôžem si pomôcť, ale prišlo mi to trochu čudné, že sa nezaujímala, prečo jej matka takto skončila, a že sa nesnažila ju z toho aspoň párkrát dostať.  A osobne ma rozčuľovalo ako sa správala ku Cabelovi. Na môj vkus ho vždy príliš rýchlo odpísala len vďaka tomu, že niečo počula. Ako keby z vlastných skúseností nepoznala, ako fungujú klebety na strednej škole.
Carrie  - najlepšia kamarátka Janie mi ako jej najlepšia kamarátka nepripadala. Starala sa viac o seba ako o Janie a jej povaha mi proste nesadla.
Cabel – zvláštny chlapec zo školy, ktorý o Janie prejaví záujem. Bol zvláštny a dlho som nevedela čo si mám o ňom myslieť, no už len preto, že sa Janie vždy tak rýchlo postavila proti nemu, som bola na jeho strane a dúfala, že sa to s ním vyvinie dobre. Našťastie som už čítala dosť recenzií na túto knihu, takže som bola pripravená na jeho meno a darilo sa mi ho čítať ako „Kejbel“ a nie „Kabel“, čo evokuje normálny kábel napríklad k nabíjačke. A to by príbehu rozhodne neprospievalo. 

A nakoniec...
Bolo osviežujúce čítať niečo, kde nie sú upíri či vlkolaci alebo anjeli, ktorých je teraz naokolo kopa, no trochu ma sklamal nedostatok nadprirodzena a paranormálnosti, Čakala som toho trochu viac. No nápad je stále vynikajúci a aj spracovanie nie je zlé. Rozhodne odporúčam prečítať si to.

Knižke dávam 4 lienky.

Precitnutie si môžete zakúpiť aj na gorila.sk




Princezná

1 komentár: