nedeľa 6. novembra 2011

L.J. Smith - Upírske denníky 1 - 4

Autor: L.J. Smith 
Slovenský názov: Upírske denníky Prebudenie/Súboj/Zbesilosť/Súboj 
Originálny názov: The Vampire Diaries The Awakening/The Struggle/The Fury/Dark Reunion 
Séria: Upírske denníky 
Diel:prvý - štvrtý 
Žáner: upíri, nadprirodzeno, dievčenská romanca 

Smrtiaci ľúbostný trojuholník: 
Elena: nádherná a populárna, môže mať každého chalana, ktorého chce. 
Stefan: stále zamyslený a záhadný, zúfalo sa snaží odolať túžbe po Elene... pre jej vlastné dobro. 
Damon: sexy, nebezpečný a hnaný potrebou pomstiť sa Stefanovi, bratovi, ktorý ho zradil. 
Elena sa ocitne medzi oboma bratmi. Obaja ju priťahujú.... koho si vyberie? 
Vydavateľstvo: Fragment 
Jazyk: slovenský 
Rok vydania: 2009/2010/2011 
Dátum čítania: október 2011 
Prvé dojmy: Po dočítaní prvých dvoch dielov - nič extra, ale dá sa to čítať. Je to určené pre inú vekovú kategóriu. Po dočítaní tretieho dielu - koniec to vylepšil. Keby to v tomto momente autorka ukončila bolo by to dôstojné, strhujúce a iné. Po dočítaní štvrtého dielu - WTF? 
Vzhľadom na to, že hodnotím štyri diely na raz, v nasledujúcej recenzii sa vyskytnú spoilery.
 
Keď som sa rozhodla pre čítanie tejto série, išla som s tým do toho, že som poznala dosť recenzií na to, aby som od toho neočakávala priveľa. A aj som si nechtiac prečítala spoiler o Elene, takže som vedela, že vstane z mŕtvych len som nevedela kedy a za akých okolností. No ani v najhorších snoch som nepredpokladala, že sa to stane tak hlúpo. Je mi ľúto, ak som teraz urazila tých, čo tú sériu majú radi, ale koniec poslednej knihy ma úplne dorazil.


Postavy sú vykreslené dosť povrchne, nemajú žiadne hlbšie myšlienkové pochody či skryté povahové črty. Elena je proste krásna a chce Stefana. Nech to stojí čo to stojí. Aj napriek tomu že je upír a najradšej by ju zabil. Stefan je upír je krásny a chce Elenu aj keď mu pripomína Kathrine, ktorú miloval a ona zomrela.Damon je jediný tajomný, ale to preto, lebo je to jeho typická črta. Matt je dobrák. Bonnie a Meredith sú oddané priateľky a Bonnie je navyše čarodejnica. Nič viac v nich v podstate nie je.


To by možno nevadilo, lebo je to vlastne skôr dievčenská romanca. Je to určené pre tínedžerky a verím, že sa im to môže dobre čítať. Je to nenáročné, obsahuje to osudovú lásku aj pokušenie a naviac nadprirodzené prvky vo forme upírstva a čarodejníctva. V podstate sa mi to nečítalo zle. Bolo to len predvídateľné a v podstate nič výnimočné. 


Koniec tretieho dielu bol krutý, no Elenina smrť dodala predošlým knihám dodatočne šmrnc a bolo to zaujímavé a iné, lebo to neskončilo happyendom. Nie, že by som nemala rada happyendy, ale vzhľadom na to, že séria bola inak presladená, takže to takto zdrsnelo a prišlo mi to reálnejšie ako to len v upírskej ságe môže byť. Preto som bola zvedavá na štvrtý. Ten bol kupodivu dobrý a napínavý aj keď som si uvedomila, kto je tou tajomnou silou. No aj tak to bol najnapínavejší diel. Pýtate sa prečo na neho tak nadávam? Lebo som sa nedostala k tomu najhoršiemu. Elena na konci zostúpila s tej sféry, v ktorej prebývala, nech už to bola akákoľvek sféra. A jednoducho ožila. Akože WTF? Naozaj nemám slov a vďaka tomuto ma autorka odradila od ďalších dielov. Neviem či to urobila, lebo jej to bolo ľúto a nechcela sa s ňou rozlúčiť, či to chcela ukončiť happyendom alebo len si chcela nechať otvorené dvierka pre pokračovanie. Nech už to spravila pre ktorýkoľvek dôvod, prepískla to. Bigtime. 


No ak vám nevadí takýto neuveriteľný happyend či ich dokonca preferujete, je to kniha ako stvorená pre vás. No môj šálok kávy to nie je. 


Možno sa odhodlám k iným sériám od tejto autorky, no na Upírske denníky - Návrat (ďalšie asi štyri diely) ani na Stefanove denníky už asi nesiahnem.




  
Takže tomu dávam 2,5 lienky, lebo to nebolo úplne nečitateľné, ale ten koniec to pre mňa úplne pokazil.

Upírske denníky si môžete zakúpiť aj na gorila.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára