piatok 25. novembra 2011

Maggie Stiefvater - Triaška


zdroj: bux.sk
Autor: Maggie Stiefvater
Názov: Triaška
Originálny názov: Shiver
Séria: Vlci z Mercy Falls (The Wolfs of Mercy Falls)
Diel: Prvý
Žáner: vlkolaci, fantasy, romantika

Chlad
Grace roky pozorovala vlčiu svorku v lese za domom svojich rodičov. Jeden zvláštny vlk so žltými očami – jej vlk – zas tajne sledoval Grace. Zdalo sa jej, že ho pozná. Ale netušila odkiaľ.
Horúčava
Sam viedol dva životy. Ako vlk ticho sprevádzal dievča, do ktorého sa zamiloval. Na krátky čas v roku, v lete, sa z neho stával človek. Grace sa však neodvážil osloviť... až teraz.
Triaška
Grace a Sam si nikdy nepripúšťali, že by mohli niekoho milovať, ale láska si ich napokon celkom podmanila. Sam musí bojovať, aby zostal človek a Grace – aby zostal s ňou, aj keď to znamená prijať bolestnú minulosť, krehkú prítomnosť a budúcnosť bez nádeje.
(anotácia opísaná z obálky knihy)

Vydavateľstvo: Ikar
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2010
Dátum čítania: 16.11-23.11.2011

Prvé dojmy: sladké, veľmi sladké

zdroj: weheartit.com
Grace ako malú stiahnu z hojdačky vlci a takmer ju zabijú. Zachráni ju zvláštny vlk so žltými očami. Čo Grace nevie je, že to nie sú obyčajní vlci, ale vlkolaci. Od tej chvíle pozoruje les a vlkov v ňom každú voľnú chvíľu a cez leto, keď ich nie je vidieť jej chýbajú a cíti sa bez nich stratená. Je nimi priam posadnutá a nevie vysvetliť prečo. Dokonca má dojem, že ten vlk so žltými očami pozoruje ju. Čo spraví, keď nájde na dvore zraneného chlapca s rovnakými žltými očami? A čo spraví, keď jej odhalí svoje tajomstvo?

Celkové dojmy
zdroj: weheartit.com
Je to hlavne romantický príbeh o láske na fantasy pozadí, ktoré je umne votkané do príbehu a vytvára zaujímavú zápletku. V prvom momente mi kniha veľmi pripomínala Twilight. Osudová láska, chlapec, ktorý je vlastne obludou. No má to k Twilightu ďaleko. Grace nie je Bella a Sam nie je Edward. Síce to je osudová láska, no nepríde mi až taká nezmyselná. Nebola to láska na prvý pohľad. Nie úplne. Pozorovali sa navzájom niekoľko rokov. U Sama by som zamilovanosť pochopila, no u Grace to bolo trochu zvláštne, lebo sa vlastne zamilovala do vlka. Trochu mi prekážalo, že boli takmer automaticky pripravení stráviť spolu zvyšok života, ale možno to patrí k ich veku. Tínedžeri v prípade prvej lásky takí bývajú. Páčila sa mi dynamika ich vzťahu počas knihy. Síce už boli zamilovaní, predsa len postupovali pomaly a nevyznávali si hneď nehynúcu lásku.

Preklad a štýl písania
zdroj: weheartit.com
Knižka bola preložená dobre, prispôsobená predpokladanej skupine čitateľov – tínedžerom. Štýl písania sa mi páčil. Aj napriek tomu, že bol písaný na striedačku z pohľadu Grace a Sama, nebolo to zmätené a takto sme mali možnosť nahliadnuť na to, čo robili obaja, o čom premýšľali, ale aj čo si o sebe navzájom mysleli a ako sa vnímali. Obzvlášť sa mi páčilo na začiatku každej kapitoly, že pod menom bola teplota.
Rozprávanie bolo pútavé aj napriek tomu, že poriadna akcia a napätie prišlo až na konci. Autorke sa podarilo vykresliť lásku Sama a Grace tak, že mi neprišla otravná, čo vzhľadom na to, aký typ lásky to bol je dobrý výkon.

Postavy
zdroj: weheartit.com
Neobľúbila som si veľmi ani jedného. Sam mi prišiel v niektorých momentoch až moc zženštilý, na to že bol vlkom. A Grace naopak až príliš nezávislá. Niekedy som mala pocit, že majú vlastne vymenené úlohy a Grace je chlapom a Sam ženou v ich vzťahu. Možno som trochu staromódna, no myslím si, že aj keď je chlap citlivý stále by mal mať svoju dávku mužnosti a tú som u Sama postrádala. A Grace chýbala trocha ženskosti. A tá jej určite nemohla chýbať len preto, že jej rodičia boli šibnutí a starala sa skôr ona o nich ako oni o ňu. No aj napriek tomu sa mi príbeh páčil.
Obľúbila som si však Isabel, ktorá však dostala priestor až na posledných asi 50tich stranách. Jej hlášky knihu jednoznačne oživili a pri čítaní na hodine som mala problém, aby som sa nahlas nerehotala.
Rodičia Grace boli úplne šibnutí. Ulovili ste si ďalšieho knižného vlka! Takmer vôbec si svoju dcéru nevšímali a nestarali sa o ňu. Čomu, vzhľadom na to, čo sa jej ako malej stalo, naozaj nerozumiem. V takom prípade by som úplne chápala prílišnú starostlivosť, to že by ju nechceli pustiť z očí a podobne. Nie že im bude ľahostajná pomaly ešte viac ako keby sa nič nestalo.

A nakoniec...
zdroj: weheartit.com
Príbeh je to hlavne romantický, plný osudovej lásky, pocitov hlavných hrdinov, ale aj zaujímavých odhalení a nie s tak úplne predvídateľným koncom. Aj napriek tomu, že osudovosť až v takejto koncentrácii nebola úplne mojou šálkou kávy, páčilo sa mi to. Plusom rozhodne bolo zaujímavé poňatie vlkolakov a aj pravidlá ich premieňania. Mrzí ma, že Isabel sa dostala k slovu až na konci, lebo takto bola tá kniha skôr presladená. S Isabel by bola aj vtipná. No pre tínedžerky, ktoré stále veria v pravú a jedinú lásku do konca života to bude skvelé čítanie a možno aj pre ostatných.


 Knižke preto dávam 4 lienky

Triašku si môžete zakúpiť aj na gorila.sk


Princezná

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára