nedeľa 25. decembra 2011

Tahereh Mafi - Shatter me


zdroj Goodreads.com
Autor: Tahereh Mafi
Názov: Shatter me
Voľný preklad názvu: Roztriešti ma
Séria: Shatter me
Diel: prvý
Žáner: dystópia, YA, nadprirodzené schopnosti
Juliette sa nikoho nedotkla už presne 264 dní.
Keď sa naposledy niekoho dotkla, bola to nehoda, ale Obnovenie ju zavrelo za vraždu. Nikto nevie, prečo je Juliettin dotyk smrteľný. Nikoho to naozaj nezaujíma, kým neubližuje nikomu ďalšiemu. Svet je zaneprázdnený rozpadaním sa na kúsky než aby sa staral o 17 ročné dievča. Choroby ničia ľudstvo, jedlo sa ťažko zháňa, vtáci už nelietajú a mraky majú zlú farbu.
Obnovenie povedalo, že ich spôsob je ten jediný správny, takže Juliette zavreli do cely. No umrelo už tak veľa ľudí, že preživší začínajú šepkať o vojne – a tak Obnovenie zmenilo svoj názor. Možno je Juliette viac než len utrápená duša v jedovatom tele. Možno je presne to, čo práve potrebujú.
Juliette sa musí rozhodnúť: Byť zbraňou alebo bojovníkom?
(Voľný preklad anotácie z Goodreads)

Vydavateľstvo: Harper Collins
Jazyk: anglický
Rok vydania: 2011
Dátum čítania: 10.12 – 15.12. 2011

Prvé dojmy: Nie nie, to nemôže teraz skončiť. Ja chcem druhý diel!

Celkové dojmy
Úžasná unikátna kniha. Strhujúca. Mala som problém prestať čítať.
Túto knihu som začala čítať počas akcie na facebooku s názvom Shatter day, ktorú zorganizovala autorka s vydavateľstvom. Spočívala v odhaľovaní kapitol počas 24 hodín. Každú hodinu jednu, vyšlo to na 25 kapitol. (Prvá bola v nultej hodine). Keďže posledné kapitoly zverejňovali nadránom nášho času, prečítala som poslednú 19 alebo 20 kapitolu. A bola som neskutočne napnutá na pokračovanie. Mrzelo ma, že som sa k zvyšným už nedostala, no ráno už neboli zverejnené. A tak keď som na Book Depository videla akciu na predobjednanie, neváhala som a objednala si ju. Neľutovala som. Okrem toho, že miesto očakávaného paperbacku mi prišiel hardback (!!!), nádhernej obálky, je aj príbeh neuveriteľný.

Štýl písania
Štýl písania autorky je veľmi unikátny. Príbeh je rozprávaný z pohľadu Juliette spolu s necenzurovanými myšlienkami. Každého napadnú myšlienky, ktoré okamžite zaženie do úzadia a nahradí ich novými. Takými, ktoré sú podľa neho lepšie, vhodnejšie. A presne tak to robí aj autorka. Myšlienky, ktoré Juliette ako prvé napadnú, no nie sú to tie dobré, sú preškrtnuté. To dodáva knižke unikátny vzhľad a šmrnc. Len ma mrzelo, že v druhej polovici sa to už takmer nevyskytovalo. Chýbalo mi to, lebo to bolo to prvé, čo ma zaujalo.
Druhá vec, ktorú som zbožňovala boli Juliettine opisy a prirovnania. Napríklad: „Bolo to ako keby sa motýle z celého sveta presťahovali do môjho žalúdka.“ ( je to voľný preklad a ešte aj spamäti, takže sa ospravedlňujem za prípadné nepresnosti). Možno sa nie každému pozdávali a možno nie každému prišli také unikátne ako mne, no ja som ich zbožňovala.

Postavy
Juliette. Hlavná hrdinka. Na začiatku pôsobí trochu šialene, ale kto by tak nepôsobil, keby ho zavreli a on/ona strávil/a 264 dní bez akéhokoľvek ľudského kontaktu? Či už dotyk alebo len rozhovor?
Juliette je plachá, zmätená no drží sa svojich zásad bez ohľadu na dôsledky. Obľúbila som si ju takmer okamžite a držala som je palce. Všetko som prežívala s ňou. Tŕpla som, tešila sa, bála sa, hnevala sa. Všetko, čo sa týkalo Juliette bolo plné emócii, ktoré som musela prežívať s ňou.
Adam. Jednoznačný book-crush (slovenský ekvivalent je zdĺhavý, no pre tých čo nerozumejú: knižná láska). Ťažko sa čokoľvek opisuje bez odhalenia akéhokoľvek spoileru. Na začiatku rozhodne nebudete chápať, prečo som si ho tak zamilovala (a nielen ja), no pochopíte. Aspoň ženská časť čitateľov.
Warren. Šialenec. Dokonalý knižný zloduch, ktorého si zamilujete práve preto. Nie je milovania hodný, no budete ho milovať preto, že do príbehu prináša zvrátenosť a zlo v dokonalej príbehov podobe. Neznášam ho a milujem zároveň.

A nakoniec...
Shatter me je kniha, ktorá rozhodne stojí za prečítanie. Humorné scény a konverzácie sa síce väčšine knihy vyhýbajú, no všetko to vynahradí Kenjiho príchod na scénu. Odkedy sa objavil on, rehotala som sa takmer neustále. Dúfam, že v pokračovaní dostane viac priestoru. Som veľmi zvedavá či autorka nadviaže na úspech a či to bude aspoň rovnako dobré ako prvý diel. Dúfam, že do príbehu sa vrátia škrtance, ktoré sa ku koncu vytratili a veľmi mi tam chýbali.
Rozhodne odporúčam milovníkom dystópii a nadprirodzených schopností. Ak by ste si ju aj nezamilovali, nebudete ľutovať, že ste si ju aspoň prečítali. 

A preto dávam knihe 4 a pol lienky 

(Obrázky v texte sú prebraté zo stránky weheartit.com
 

Princezná

1 komentár:

  1. Skvelá recenzia ;) Je tu presne to, čo si o knižke myslím ja :D A Warren... občas sa cítim až previnilo, ako ho milujem a nemala by som :D

    OdpovedaťOdstrániť